Zatrudniasz kierowcę niebędącego obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej? Koniecznie przeczytaj!
W dobie zapotrzebowania przez firmy transportowe na nowych kierowców coraz częściej przyjmowani są obywatele z Ukrainy, Kazachstanu czy Gruzji. Dokumentem, który umożliwia wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy przez obywatela państwa trzeciego, na rzecz przewoźnika jest świadectwo kierowcy. Otrzymanie na podstawie decyzji administracyjnej powyższego dokumentu oznacza, że organ wydający – Główny Inspektor Transportu Drogowego ( GITD) może w każdym czasie wezwać przedsiębiorcę do przedstawienia dokumentacji w celu weryfikacji potwierdzającej spełnianie wymagań przez kierowcę.
W niniejszej publikacji omówię bardzo dotkliwą karę dla przedsiębiorcy w skutek, której przez rok nie można ubiegać się o wydanie świadectwa kierowcy, w wyniku czego nie zatrudnimy nowego pracownika , jak również będziemy musieli rozwiązać stosunek pracy lub umowę cywilnoprawną z kierowcą, któremu wygasa omawiany dokument w ciągu 12 miesięcy.
Wniosek o wydanie świadectwa kierowcy
Zatrudnienie cudzoziemca, który ma wykonywać międzynarodowy przewóz rzeczy wymaga od przedsiębiorcy złożenia do urzędów szeregu dokumentów. Wniosek o wydanie świadectwa kierowcy składany do Głównego Inspektora Transportu Drogowego zawiera oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę, adres , a także imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia oraz obywatelstwo kierowcy. Ponadto do wniosku dołącza się:
1) kopię licencji wspólnotowej;
2) zaświadczenie o zatrudnieniu kierowcy oraz spełnieniu przez kierowcę wymagań, o których mowa w art. 39a ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. 2001 Nr 125, poz. 1371 t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2200) ;
3) kserokopię dokumentu tożsamości;
4) kserokopię prawa jazdy;
5) kserokopię dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie społeczne kierowcy.
Otrzymanie świadectwa kierowcy przez przewoźnika oznacza nie tylko, że kierowca dla którego je otrzymał może wykonywać międzynarodowy transport drogowy na jego rzecz , ale również możliwość skontrolowania przez Głównego Inspektora Transportu, czy dany kierowca spełnia wymagania określone we wniosku.
Jaki jest cel kontroli?
Organ dokonuje w ten sposób weryfikacji, czy spełnione są przesłanki wydania świadectwa kierowcy od chwili złożenia wniosku , jak i na okres , na który je wydano. Zgodnie z art. 5 ust. 7 zdanie trzecie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych świadectwo kierowcy jest ważne jedynie, gdy spełnione są warunki, na których zostało wydane
Jak wygląda przebieg kontroli?
GITD pismem wzywa przedsiębiorcę do przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań przez określonego kierowcę, czyli:
– aktualne ubezpieczenie społeczne
– szkolenie dotyczące kwalifikacji wstępnej/ okresowe
– orzeczenie lekarskie
– orzeczenie psychologiczne.
Po sprawdzeniu dokumentacji przesłanej przez przedsiębiorcę, organ wyszczególnia w zawiadomieniu nieprawidłowości, wzywa do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań w ciągu 7 dnia od dnia doręczenia.
Co w przypadku wykrycia nieprawidłowości przez GITD?
Na podstawie art. 32 f ust. 2 ustawy o transporcie drogowym w przypadku niewłaściwego wykorzystywania przez przedsiębiorcę świadectwa kierowcy polegającego na:
1) niespełnianiu warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa kierowcy lub
2) podaniu nieprawidłowych informacji we wniosku o wydanie świadectwa kierowcy
Główny Inspektor Transportu Drogowego cofa świadectwo kierowcy i zawiesza wydawanie nowych świadectw kierowcy przez okres roku.
Przykłady:
- Kierowca nie wykonuje przewozów na rzecz danego przedsiębiorcy ( został zwolniony z pracy)- czyli nie spełnia już warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa kierowcy.
- W dniu składania wniosku do GITD pracownik nie miał jeszcze dokumentu potwierdzającego ukończenie orzeczenia psychologicznego- podanie nieprawidłowych informacji we wniosku o wydanie świadectwa kierowcy.
Interpretując art. 32 f ust. 2 ustawy o transporcie drogowym ustawodawca bardzo rygorystycznie potraktował przewoźników. Uważam że w takich przypadkach powinni dostać szansę choćby po przez pisemne ostrzeżenie , iż w razie stwierdzenia ponownego naruszenia tych przepisów wszczyna się postępowanie w sprawie zawieszenia wydawania świadectw kierowcy przez okres roku. Kara jest dla przewoźnika bardzo dotkliwa, wręcz czasem nieproporcjonalna do powstałego naruszenia. W przypadku zatrudniania kierowców niebędących obywatelami unii europejskiej brak możliwości ich zatrudnienia przez rok może być bardzo dużym problemem w wielu firmach transportowych.
Karolina Otfinowska