W dniu 25 lipca 2018r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Celem jest harmonizacja polskiego porządku prawnego z prawem Unii Europejskiej. Nowelizacja wprowadza kilka istotnych zmian , jednakże niniejsza publikacja przybliży branży transportowej „przepisy karne i przepisy o administracyjnych karach pieniężnych”.
Dotychczas podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem, z naruszeniem obowiązków lub warunków przewozu drogowego, podlegał karze pieniężnej w wysokości od 50 złotych do 10 000 złotych za każde naruszenie. W nowym porządku prawnym górna granica sankcji wzrośnie do 12 000 złotych, również podczas kontroli na drodze ( art. 92a ust. 1 i 3 uotd).
Po nowelizacji ustawy zarządzający transportem, a także każda inna osoba wykonująca czynności związane z przewozem drogowym, która naruszyła obowiązki lub warunki przewozu drogowego, będzie podlegać karze pieniężnej w wysokości od 200 złotych do 2000 złotych za każde naruszenie, jednakże maksymalna kwota za naruszenia stwierdzone podczas jednej kontroli, nie może przekroczyć 3000 złotych ( art. 92a ust. 2 i 4 uotd).
Maksymalne kary za kontrole w przedsiębiorstwie – bez zmian
Zmianie natomiast nie uległy maksymalne kwoty podczas kontroli w przedsiębiorstwie, dla przypomnienia ich górna granica zależy od ilości kierowców! a nie wszystkich pracowników / zleceniobiorców i tak:
1) 15 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w średniej liczbie arytmetycznej do 10 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;
2) 20 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w średniej liczbie arytmetycznej powyżej 10 do 50 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;
3) 25 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w średniej liczbie arytmetycznej powyżej 50 do 250 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;
4) 30 000 złotych – dla podmiotu zatrudniającego kierowców w średniej liczbie arytmetycznej większej niż 250 w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli;
5) 40 000 złotych – dla podmiotu wykonującego inne czynności związane z przewozem drogowym.
Właściwa organizacja pracy
Przepis ustawy o transporcie drogowym , który otrzymał nowe brzmienie dotyczy ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika oraz osoby zarządzającej transportem w firmie czyli art. 92b cyt. ustawy:
Nie nakłada się kary pieniężnej za naruszenie przepisów o czasie prowadzenia pojazdów, wymaganych przerwach i okresach odpoczynku, jeżeli podmiot wykonujący przewóz drogowy zapewnił:
1) właściwą organizację i dyscyplinę pracy ogólnie wymaganą w stosunku do prowadzenia przewozów drogowych, umożliwiającą przestrzeganie przez kierowców przepisów:
- a) rozporządzenia (WE) nr 561/2006,
- b) rozporządzenia (UE) nr 165/2014,
- c) Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 409),
- d) ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców;
2) prawidłowe zasady wynagradzania, niezawierające składników wynagrodzenia lub premii zachęcających do naruszania przepisów rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1 lit. a, lub do działań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego.
- Przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio w sprawach o nałożenie kary pieniężnej wobec osób, o których mowa w art. 92a ust. 2.”;
Ustawodawca nadal bardzo ogólnie określa zasady jakie ma spełniać zarówno przedsiębiorca jak i osoba zarządzająca w firmie w celu uniknięcia odpowiedzialności, ponieważ powinien szczegółowo określić co oznacza właściwa organizacja i dyscyplina pracy.
Nieprawidłowa deklaracja – nowy przepis
Kolejnym elementem nowelizacji przepisów jest dodanie art. 92d. o następującej treści : kto, będąc wysyłającym, nie przekazuje przewoźnikowi drogowemu deklaracji określającej masę kontenera albo nadwozia wymiennego albo przekazuje tę deklarację zawierającą dane niezgodne ze stanem rzeczywistym, a pojazd lub zespół pojazdów jest przeciążony, podlega karze pieniężnej w wysokości 1000 złotych. Zgodnie z definicją ustawy o transporcie drogowym wysyłający – uczestnik operacji transportu intermodalnego będący:
- a) załadowcą wskazanym w konosamencie lub innym dokumencie, na podstawie którego odbywa się przewóz – w przypadku wykonywania operacji transportu intermodalnego obejmującej, oprócz odcinka przewozu drogowego, transport morski,
- b) nadawcą – w przypadku wykonywania operacji transportu intermodalnego obejmującej, oprócz odcinka przewozu drogowego, transport kolejowy lub żeglugę śródlądową;”,
Natomiast operacja transportu intermodalnego to operacje:
- a) transportu kombinowanego albo międzynarodowego transportu kombinowanego,
- b) transportowe obejmujące żeglugę śródlądową lub transport morski, których częścią jest transport drogowy o długości początkowego lub końcowego odcinka drogowego nieprzekraczającego 150 km na terytorium Unii Europejskiej, przy czym gdy jest to niezbędne w celu dotarcia do najbliższego miejsca umożliwiającego obsługę pojazdu dokonującego operacji transportu intermodalnego, przewoźnik może przekroczyć długość odcinka drogowego;
Karę w wysokości 1000 zł otrzyma również przewoźnik drogowy wykonujący operacje transportu intermodalnego, nie okazując przy tym uprawnionym organom kontroli deklaracji określającej masę kontenera albo nadwozia wymiennego przekazanej przez wysyłającego ( art. 92e) .
W nowelizowanej ustawie o transporcie drogowym art. 93 ust. 1 i 2 otrzymały nowe brzmienie:
„1. Karę pieniężną, o której mowa w art. 92a ust. 1 i 2, art. 92d oraz art. 92e, nakłada, w drodze decyzji administracyjnej, właściwy ze względu na miejsce wykonywanej kontroli organ, którego pracownicy lub funkcjonariusze stwierdzili naruszenie obowiązków lub warunków przewozu drogowego, z uwzględnieniem ust. 4–6.
- Decyzja ostateczna podlega wykonaniu po upływie 30 dni od dnia jej doręczenia, chyba że wstrzymano jej wykonanie. Organ kontroli, który wydał decyzję ostateczną, z urzędu wstrzymuje jej wykonanie, w drodze postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie, w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
Nowe oznaczenia naruszeń
Kolejną istotną zmianą jest wprowadzenie do załączników do ustawy nowych unormowań dotyczących kwalifikacji poszczególnych naruszeń w przewozie drogowym, które mają wpływ na utratę dobrej reputacji :
PN – poważne naruszenie,
BPN – bardzo poważne naruszenie,
NN – najpoważniejsze naruszenie.
Nowe kary
Dodatkowo uległy zmianie wysokości grzywny, które można porównać z obecnym stanem prawnym ( https://bit.ly/2M6VD6r ) , poniżej jednakże nowe wybrane przekroczenia za które będzie finansowo odpowiadał przewoźnik:
- Przekroczenie dopuszczalnego dobowego 10-godzinnego czasu pracy, jeżeli praca jest wykonywana w porze nocnej:
- o czas od 1 godziny do mniej niż 3 godzin 50 zł
- za każdą rozpoczętą godzinę od 3 godzin 100 zł
- Fałszowanie ewidencji czasu pracy lub odmowa udostępnienia jej kontrolerom 8000zł
- Fałszowanie dokumentacji lub odmowa udostępnienia jej kontrolerom – w przypadku przedsiębiorców osobiście wykonujących przewozy drogowe- 8000 zł
- Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, przyrząd rejestrujący, czujnik ruchu, urządzenie zewnętrzne GNSS lub urządzenie wczesnego wykrywania na odległość, nieposiadające świadectwa homologacji typu lub tachograf lub powyżej wymieniony element składowy tachografu, który został podrobiony lub przerobiony- 10000 zł
- Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf niewyposażony w drugi niezależny sygnał dotyczący ruchu pojazdu lub z odłączonym niezależnym sygnałem dotyczącym ruchu pojazdu, o ile jest wymagany- 3000zł
- Nieprzechowywanie przez co najmniej rok wykresówek, wydruków oraz pobranych danych lub dokumentów potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu – za każdy dzień w odniesieniu do każdego kierowcy- 500 zl.
- Ukrywanie, likwidowanie, niszczenie, podrabianie lub przerabianie danych zarejestrowanych na wykresówkach lub przechowywanych i pobranych z tachografu lub karty kierowcy -10000zł.
Karolina Otfinowska
Translex Doradztwo Prawne