Słynny Pakiet mobilności został przyjęty bez poprawek w lipcu 2020. Wprowadza on liczne, istotne zmiany dla branży transportowej, których wejście w życie zostało rozłożone w czasie na najbliższe lata. Pierwsza część zmian wchodzi w życie już w sierpniu bieżącego roku.
W dniu 31 lipca 2020r. oficjalnie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, pierwszą część zmian w unijnych przepisach regulujących międzynarodowy transport drogowy. Celem tych zmian była m.in. poprawa warunków pracy kierowców, wpłynięcie na uczciwą konkurencję na rynku przewoźników oraz ułatwienie egzekwowania przepisów przez właściwe organy.
Od 20 sierpnia 2020r., zaczną zatem obowiązywać zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.Urz. UE z 2006 r. L 102, s. 1). Poniżej zostaną omówione w punktach wyłącznie modyfikacje w rozporządzeniu dotyczące czasu pracy kierowców, które zaczną obowiązywać już jutro! (tj. w dniu 20 sierpnia 2020 roku)
I ZMIANA
w art. 7 dodaje się akapit w brzmieniu:
„W przypadku pracy w załodze kilkuosobowej kierowca może wykorzystać przerwę trwającą 45 minut w pojeździe kierowanym przez innego kierowcę, pod warunkiem że kierowca, który ma przerwę, nie jest zaangażowany w pomoc kierowcy prowadzącemu pojazd.
Dodano do rozporządzenia 561/2006WE przepis dotyczący odbioru odpoczynku w załodze – kierowca siedzący na miejscu pasażera będzie mógł odebrać przerwę trwającą 45 minut, podczas gdy inny kierowca prowadzi pojazd, pod warunkiem, iż nie będzie zaangażowany w pomoc prowadzącemu pojazd. Niestety przepis nie dookreślił, co oznacza brak zaangażowania , ale będą to w szczególności sytuacje, kiedy odbierając przerwę kierowca przeznacza na posiłek, a nie np. na rozmowę ze spedytorem dotyczącą ładunku, sprawdzanie trasy dotarcia do punktu docelowego itp.
II ZMIANA
w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:
- a) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. W ciągu każdych kolejnych dwóch tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej:
- a) dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku
- b) jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny.
Tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24 godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku.
W drodze odstępstwa od akapitu pierwszego kierowca wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy może, poza państwem członkowskim siedziby, wykorzystać dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, pod warunkiem że w ciągu kolejnych czterech tygodni wykorzysta przynajmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa będą regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku.
Do celów niniejszego ustępu uznaje się, że kierowca wykonuje międzynarodowe przewozy drogowe, jeżeli rozpoczyna on dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza państwem członkowskim siedziby pracodawcy i poza państwem swojego zamieszkania.”;
W drodze odstępstwa, kierowca wykonujący międzynarodowe operacje przewozu rzeczy może, poza państwem członkowskim siedziby, wykorzystać dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, pod warunkiem, że w ciągu kolejnych czterech tygodni wykorzysta przynajmniej cztery tygodniowe okresy odpoczynku, z których przynajmniej dwa będą regularnymi tygodniowymi okresami odpoczynku.
Jakie warunki muszą być spełnione?
Dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku kierowca rozpoczyna poza państwem członkowskim siedziby pracodawcy i zamieszkania kierowcy, czyli poza Polską– w drodze wyjątku!
W przypadku, gdy kierowca wykorzystał kolejno dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku czyli trwające mniej niż 45 godzin, zanim zrobi kolejny okres tygodniowego odpoczynku musi zrobić rekompensatę za te dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku. Oznacza to, że jeżeli zrobił 24 godz. w pierwszym tygodniu, 24 godz. w drugim tygodniu to przed kolejnym odpoczynkiem , który musi trwać co najmniej 45 godz. musi „oddać „ w całości jednorazowo : 21+21 czyli 42 godz. , a następnie co najmniej 45 godz.
Rekompensata nie może być wykorzystana w pojeździe!!!!
III ZMIANA
Ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za wcześniejsze skrócone tygodniowe okresy odpoczynku nie mogą być wykorzystywane w pojeździe. Muszą one być wykorzystane w odpowiednim dla każdej płci miejscu zakwaterowania wyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną.
Wszelkie koszty zakwaterowania poza pojazdem pokrywa pracodawca.”;
W rozporządzeniu dookreślono miejsce odbioru odpoczynku regularnego oraz wykorzystywanego jako rekompensata , o którym mowa w ust. 6, jeżeli kierowca ich nie wykorzystuje w miejscu zamieszkania, ale w trasie. Uważam , że w szczególności podczas kontroli na drodze organy będą sprawdzać czy kierowca posiada rachunek za nocleg lub inny dowód, iż odpoczynek nie był w pojedzie i spełniał wymagania określone w ust. 8 omawianego przepisu.
IV ZMIANA
Dodaje się ustęp w brzmieniu:
„8a. Przedsiębiorstwo transportowe organizuje pracę kierowców w taki sposób, aby umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy, które jest zwyczajową bazą dla danego kierowcy i w którym rozpoczyna się jego tygodniowy okres odpoczynku, w państwie członkowskim siedziby pracodawcy lub powrót do miejsca zamieszkania kierowcy w każdym okresie czterech kolejnych tygodni, tak aby wykorzystali oni przynajmniej jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku lub tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany jako rekompensata za skrócony tygodniowy okres odpoczynku.
Jednakże w przypadku gdy kierowca wykorzystał dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku zgodnie z ust. 6 przedsiębiorstwo transportowe organizuje pracę tego kierowcy w taki sposób, by mógł on wrócić przed rozpoczęciem regularnego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego ponad 45 godzin wykorzystywanego jako rekompensata.
Przedsiębiorstwo dokumentuje, w jaki sposób spełnia ten obowiązek, i przechowuje tę dokumentację w swoim lokalu oraz przedstawia ją na żądanie organów kontrolnych.”;
Jest to nowy obowiązek przedsiębiorcy, który ma umożliwić powrót do bazy zwyczajowej dla danego kierowcy, w którym rozpoczyna się jego tygodniowy okres odpoczynku lub powrót do miejsca zamieszkania kierowcy w okresie czterech kolejnych tygodni. Ma to na celu spędzenia wolnego czasu , o którym mowa w przepisie w bazie w Polsce lub w domu , a nie w trasie podczas podroży służbowej.
Istotne jest, w kontekście kierowców z poza UE – nie muszą wracać do domu, czyli np. na Ukrainę, wystarczające jest, aby powrót nastąpił na bazę pracodawcy, która jest w Polsce.
W przypadku, gdy kierowca odbył dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, przedsiębiorstwo transportowe organizuje pracę tego kierowcy w taki sposób, by mógł on wrócić jeszcze przed rozpoczęciem regularnego tygodniowego okresu odpoczynku trwającego ponad 45 godzin wykorzystywanego jako rekompensata.
Przedsiębiorstwa będą zobowiązane udokumentować jak realizują powyższy obowiązek poprzez przechowywanie i udostępnianie dokumentacji organom kontrolnym na ich żądanie.
V ZMIANA
Dodaje się artykuł w brzmieniu:
„Artykuł 8a
- Komisja zapewnia, by kierowcy wykonujący drogowe przewozy rzeczy i osób mieli łatwy dostęp do informacji o bezpiecznych i chronionych parkingach. Komisja publikuje wykaz wszystkich parkingów, które zostały certyfikowane, tak aby zapewnić kierowcom odpowiednie:
— wykrywanie wtargnięć i zapobieganie im,
— oświetlenie i widoczność,
— awaryjny punkt kontaktowy i procedury awaryjne,
— infrastrukturę sanitarną odpowiednią dla każdej płci,
— możliwości zakupu żywności i napojów,
— łączność umożliwiającą komunikację,
— zasilanie elektryczne.
Wykaz takich parkingów jest udostępniany na jednej urzędowej stronie internetowej i jest regularnie aktualizowany.
VI ZMIANA
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
- a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W drodze odstępstwa od art. 8, w przypadku gdy kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem i wykorzystuje regularny dzienny okres odpoczynku lub skrócony tygodniowy okres odpoczynku, okres ten można przerwać nie więcej niż dwukrotnie innymi czynnościami trwającymi łącznie nie dłużej niż godzinę. Podczas tego regularnego dziennego okresu odpoczynku lub skróconego tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi mieć do dyspozycji kabinę sypialną, koję lub kuszetkę.
W odniesieniu do regularnych tygodniowych okresów odpoczynku odstępstwo to dotyczy wyłącznie podróży promem lub pociągiem, jeżeli:
- a) podróż jest zaplanowana na przynajmniej 8 godzin; oraz
- b) kierowca ma do dyspozycji kabinę sypialną na promie lub w pociągu.”;
- b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Czas spędzony na dojeździe do miejsca postoju pojazdu objętego zakresem niniejszego rozporządzenia lub powrotu z tego miejsca, jeżeli pojazd nie znajduje się ani w miejscu zamieszkania kierowcy, ani w centrum operacyjnym pracodawcy, w którym kierowca zwykle pracuje, nie jest liczony jako odpoczynek lub przerwa, chyba że kierowca znajduje się na promie lub w pociągu i ma do dyspozycji kabinę sypialną, koję lub kuszetkę.”
W przypadku gdy kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem i wykorzystuje regularny dzienny okres odpoczynku lub skrócony tygodniowy okres odpoczynku, okres ten można przerwać, nie więcej niż dwukrotnie innymi czynnościami, trwającymi łącznie nie dłużej niż godzinę. Kierowca ma do dyspozycji kabinę sypialną, koję lub kuszetkę.
Ponadto w odniesieniu do regularnych tygodniowych okresów odpoczynku odstępstwo to dotyczy wyłącznie podróży promem lub pociągiem, jeżeli:
- a) podróż jest zaplanowana na przynajmniej 8 godzin oraz
- b) kierowca ma dostęp do kabiny sypialnej na promie lub w pociągu.
Nie jest traktowany jako odpoczynek lub przerwa dojazd kierowcy do miejsca postoju pojazdu lub powrotu z tego miejsca, jeżeli pojazd nie znajduje się ani w miejscu zamieszkania kierowcy, ani w centrum operacyjnym pracodawcy, w którym kierowca zwykle pracuje chyba że kierowca znajduje się na promie lub w pociągu i ma do dyspozycji kabinę sypialną, koję lub kuszetkę.
VII ZMIANA
Art. 10 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przedsiębiorstwo transportowe nie może wypłacać kierowcom zatrudnionym lub pozostającym w jego dyspozycji żadnych składników wynagrodzenia, nawet w formie premii czy dodatku do wynagrodzenia, uzależnionych od przebytej odległości, szybkości dostawy lub ilości przewożonych rzeczy, jeżeli ich stosowanie może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub zachęcać do naruszeń niniejszego rozporządzenia.”;
W powyższym przepisie dodano zakaz uzależnienia wynagrodzenia kierowcy od szybkości dostawy towaru.
VIII ZMIANA
Art. 12 dodaje się akapity w brzmieniu:
„Pod warunkiem że nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego, w wyjątkowych okolicznościach kierowca może także odstąpić od art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 2, przekraczając dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną godzinę, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania tygodniowego okresu odpoczynku.
Na tych samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem że wykorzystał on przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut bezpośrednio przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.
Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego, na wydruku z urządzenia rejestrującego lub na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju.
Każdy wydłużony okres pracy musi być kompensowany równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.”;
W art. 12 dookreślono długość maksymalnego wydłużenia czasu jazdy kierowcy o 1 lub 2 godz. pod następującymi warunkami:
-wydłużenie czasu jazdy o 1 godz. pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego, kierowca może w wyjątkowych okolicznościach przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną godzinę, aby dotrzeć do bazy pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania na czas odpoczynku tygodniowego.
–wydłużenie czasu jazdy o 2godz. pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem, że odbył on przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy w celu odbycia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.
Proszę pamiętać, iż kierowca musi wskazać na wykresówce lub wydruku z tachografu przyczynę odstępstwa, najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju.
Każdy okres wydłużenia jazdy należy zrekompensować równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu!
Gdyby mieli Państwo dodatkowe pytania lub jakiekolwiek wątpliwości związane z wprowadzanymi zmianami – pozostajemy do Państwa dyspozycji.