NARUSZENIE CZASU PRACY W PORZE NOCNEJ KIEROWCY = KARA OD INSPEKCJI TRANSPORTU DROGOWEGO
Wraz z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym, o której pisałam w poprzedniej publikacji http://dp-translex.pl/aktualnosci/nowe-kary-dla-przewoznika/ ustawodawca do katalogu kar, które mogą zostać nałożone na przewoźnika w ramach kontroli przez Inspekcję Transportu Drogowego dołączył naruszenie za przekroczenie dopuszczalnego dobowego 10-godzinnego czasu pracy, jeżeli praca jest wykonywana w porze nocnej.
Poniżej zostaną omówione najważniejsze informacje dotyczące pory nocnej dla kierowców .
-
Co to jest pora nocna?
Przewoźnicy , którzy są równocześnie pracodawcami mają obowiązek dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę określić porę nocną pomiędzy 21:00 a 07:00 (art. 1517k.p kodeksu pracy), która trwa 8 kolejnych godzin.
Dodatkowo dla kierowców została określona w art. 2 pkt 6a) w ustawie o czasie pracy kierowców ( dalej uocpk) definicja pora nocnej: – okres czterech godzin pomiędzy godziną 0000 i godziną 0700; definicję pory nocnej zawartą w tym przepisie stosuje się wyłącznie do celów ustalania czasu pracy.
-
W jakim dokumencie należy określić porę nocna określoną w ustawie o czasie pracy kierowców?
Ustawodawca nie określił w jakim akcie wewnątrzzakładowym należy określić porę nocną , jednakże uważam, iż powinna zostać określona w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub w umowie o pracę. Dodatkowo pracownik- kierowca powinien otrzymać informację o porze nocnej w dokumencie – informacja o warunkach zatrudnienia.
Określając porę nocną pracodawca powinien wziąć pod uwagę rodzaj transportu jaki wykonuje, w jakich godzinach kierowcy, co do zasady rozpoczynają lub kończą pracę, ponieważ dla jednego przedsiębiorstwa najbardziej korzystna okaże się pora nocna pomiędzy 00.00-04.00 , a dla innego okres od 02.00 do 06.00.
-
Kiedy zostaje naruszony czas pracy w porze nocnej?
Na podstawie art. 21 komentowanej ustawy w przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie. Ustawodawca miał na myśli dobę roboczą pracownika czyli 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy ( art. 8 uocpk).
Należy pamiętać, iż 10 godzin nie dotyczy to tylko prowadzenia pojazdu , ale również innych czynności wykonywanych przez pracownika czyli m.in. załadunek, wymiana koła, sprzątanie pojazdu.
4. Konsekwencje dla przedsiębiorcy w przypadku naruszenia normy
Zgodnie z załącznikiem nr 3 ustawy o transporcie drogowym za przekroczenie dopuszczalnego dobowego 10-godzinnego czasu pracy, jeżeli praca jest wykonywana w porze nocnej:
- o czas od 1 godziny do mniej niż 3 godzin 50 zł
- za każdą rozpoczętą godzinę od 3 godzin 100 zł.
Oznacza to , że inspekcja transportu drogowego nie będzie karała za przekroczenie danej normy do 59 minuty naruszenia przez kierowcę .
Należy również pamiętać, iż zgodnie z kwalifikacją poszczególnych naruszeń w przewozie drogowym, które mają wpływ na utratę dobrej reputacji powyższe naruszenie jest kwalifikowane jako:
– czas od 1 godziny do mniej niż 3 godzin 3.9 Poważne Naruszenie
– za każdą rozpoczętą godzinę od 3 godzin 3.10 Bardzo Poważne Naruszenie .
Przepis dotyczący ograniczenia pracy kierowców w nocy wszedł w życie kilka lat temu, jednakże Inspekcja Transportu Drogowego będzie od teraz weryfikowała, czy nie są naruszone normy jego przestrzegania i nakładała kary pieniężne z tego tytułu. Klienci, którzy mają stałą obsługę w zakresie ewidencji czasu pracy i wynagrodzeń kierowców w każdym miesiącu będą otrzymywać od Nas dodatkowy raport dotyczący naruszeń pracy w porze nocnej dla pracownika!
#Translex #pomocprawnadlatransportu #ewidencjaczasupracy
Karolina Otfinowska
Translex Doradztwo Prawne